המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2012

ארכיון כתבות 2012

תאריך: 26/06/2012

המועצה לצרכנות לועדת קדמי: חסרים בדו"ח פתרונות שיורידו מחירים בטווח הארוחה הקרובה

המועצה ברכה על  ממצאי  ועדת קדמי שחשפו את יוקר המחיה בישראל בשנים 2005-2011, ובהשוואה למצב המדינות ה- OECD.   
המועצה הצרה על כך שהתרעות ארגוני הצרכנים לגבי יוקר המחיה במהלך שנים אלה, נפלו על אוזניים לא קשובות בממשלה, ואף לא ניתן להן ביטוי בדו"ח, למרות שתועדו בפרוטוקולים של ועדות הכנסת ובמכתבים למשרדי הממשלה.

המועצה התריעה בפני הועדה כי הצעדים עליהם המליצה הועדה בדו"ח יביאו פתרונות רק בטווח ארוך. מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, קרא לועדה להמליץ גם על צעדים יותר דרסטיים שיתנו תוצאות "במבחן הארוחה הקרובה".  
המועצה לצרכנות  הזכירה לועדה כי רמת המחירים הגבוהה כמעט שלא השתנתה בחלוף שנה מאז מחאת הקיץ, והציבור מתחיל לאבד את סבלנותו וסובלנותו.  

המועצה קראה לועדה להכניס מיידית לפיקוח "מוצר עוגן" מכל קטגוריית מזון בסיסית כדי להוריד את רמת המחירים של מוצרים אלה וכדי לגרום להם למשוך מטה את מחירי המוצרים המתחרים מאותה הקטגוריה.
המועצה טענה כי הסרת הפיקוח ממוצרי החלב הבסיסיים בשנת 2006, גרמה לזינוק במחירים, ונעשתה בניגוד להמלצות חברת ייעוץ שממצאיה אף הוסתרו אז מן הממשלה.  
המועצה הגישה למשרד התמ"ת דו"ח מקצועי של חברת אפלייד אקונומיקה,  שממליץ על מבחנים ועקרונות בנושא פיקוח המחירים והסרתו.  

מנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, קרא לועדה להמליץ על הקמת צוות בין משרדי למעקב ובקרה אחר רמת המחירים ושתמליץ על צעדי תיקון במקרה הצורך.  
זהו המענה המתבקש – מוסיף מנכ"ל המועצה – להעדר התגובה של הממשלה למידע השוטף שזרם מאז שנת 2006 לגבי התייקרות המחירים, והוסיף כי בצוות כזה צריך להיכלל נציג המועצה לצרכנות, כדי להבטיח כי לצרכנים יהיה בה קול משפיע.
עוד קראה המועצה קראה לועדה להמליץ על הטלת פיקוח על מרווחי השיווק בפירות וירקות, כדי להפסיק את המצב הבלתי נסבל לפיו עיקר המחיר היקר של פירות וירקות מעשיר את כיסיהם של המתווכים והמשווקים על חשבון החקלאי שמקבל פרוטות והצרכן שמשלם הון תועפות.  
 
המועצה לצרכנות ביקשה מהוועדה לטפל בפער המחירים בין המרכז לפריפריה, שלא זכה לאזכור משמעותי בדו"ח הועדה. לא יתכן שעסקים ינצלו את מצוקת הצרכנים באזורים מרוחקים בגלל חוסר התחרות במקומות אלה, ויגבו מהם מחירים גבוהים בהרבה לעומת מרכז הארץ.
בסיום הופעתו בפני ועדת קדמי פנה עו"ד פלג בפניה לא שגרתית לחבריה, וביקש מהם להמליץ על שינוי תפיסתי בלימודי הכלכלה ומינהל העסקים, באופן שלא יישכח הצרכן בקצה "שרשרת הערך", שתודגש מרכזיותם של ערכים כגון הגינות, התחשבות ורגישות חברתית בנוסף לעיקרון השאת הרווחים (מקסום הרווחים) הנתפס כחזות הכול במקצועות אלה.  
מנכ"ל המועצה לצרכנות הזכיר, כי מחוגים אלה באים אנשי העסקים וכן גם הכלכלנים במשרדי הממשלה, ושינוי תרבותי בחיי המסחר בארץ חייב להתחיל קודם כל במסלולי הכשרתם.